Persbericht
Een persbericht schrijven dat écht het nieuws haalt
Tienduizenden potentiële klanten
Waarom een persbericht schrijven? Omdat je nieuws te vertellen hebt. Groot nieuws. Nieuws dat de krant of zelfs het televisiejournaal moet halen. Komt je bedrijf in het nieuws? Dan bereik je in één klap enkele tienduizenden potentiële klanten.
Persbericht schrijven = gratis reclame
Een persbericht dat de media haalt, levert je gratis reclame op. Je eerste opdracht om in het nieuws te komen is dus: een persbericht maken. Gemakkelijk gezegd, maar weet je hoe je een goed persbericht schrijft? De journalist of redacteur die het leest, moet het ook nog publiceren.
Ja, ik wil een persbericht dat écht het nieuws haalt
Volg een vaste formule
Volg voor je persbericht het stramien van de omgekeerde piramide. In het kort betekent dat: het belangrijkste nieuws komt eerst, daarna pas de details. Dat doe je met een korte kop die onmiddellijk de boodschap brengt. Een openingsalinea die de ‘5 w’s’ en de ‘h’ beantwoordt: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe. Gevolgd door de noodzakelijke informatie, mooi gestructureerd in korte alinea’s met tussentitels. En als afsluiter je contactinformatie.
Volg de regels voor je persbericht
Journalisten krijgen graag hapklare persberichten. De piramidestructuur is één ding. Je persbericht moet ook aan de voorwaarden van een krantenartikel voldoen. Enkele tips.
Schrijf:
- duidelijk, zakelijk en to-the-point
- als een buitenstaander
- in de tegenwoordige tijd
- kort
Gebruik:
- feiten
- actieve zinnen
- citaten
Vermijd:
- vakjargon
- promotaal
- taal-, spelling- en tikfouten
Ja, ik wil een persbericht dat écht het nieuws haalt
Laat je persbericht schrijven
Een copywriter levert het perfecte persbericht af. Als ex-journalist weet ik hoe journalisten schrijven en hoe redacteurs denken. Laat mij je persbericht schrijven.