Koen Bruelemans

Copywriter voor fondsenwerving

Schrijver voor goede doelen en fondsenwervers

Het doel van fondsenwerving? Geld inzamelen. Als fondsenwerver of goed doel wil je dan ook dat elke direct mail die je verstuurt zo veel mogelijk giften oplevert. En dat doe je met heldere, warme brieven, leaflets en liftnotes die je donateurs overtuigen om te geven. Als copywriter voor fondsenwerving schrijf ik die copy voor je. 

Wat voor fondsenwervingsbrieven krijg je van mij?

Boeiende, warme brieven. Brieven die:

  • Een verhaal vertellen dat je donateurs in het hart raakt
  • Over mensen gaan. Want ‘People give to people. Not to organisations.’
  • Duidelijk en makkelijk te begrijpen zijn. Geschreven in spreektaal
    • Je donateurs zeggen hoe ze de mensen in je brieven kunnen helpen
  • En vooral: hen aanzetten tot actie: doneren

Het resultaat? Meer donaties. En donateurs die graag blijven geven. 

Vraag maar aan het Rode Kruis, Damiaanactie, Dokters van de Wereld en Amnesty International.

Wil ook jij boeiende, warme brieven uitsturen die je donateurs aanzetten om te geven?

> Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken

Van brief tot bedankingsmail

Donateurs die je via verschillende kanalen bereikt? Die schenken meer dan andere donateurs. Stuur je na je brief een herinneringsmail uit? Neem je het project uit je brief op in je nieuwsbrief of donateursmagazine? Bedank je je donateurs? Laat het me weten. Ook die e-mail, dat artikel of die bedankkaart schrijf ik voor je. In dezelfde, warme stijl als je direct mail.

Meedenken inbegrepen

Behalve mijn ervaring als copywriter voor fondsenwerving is er nog een reden waarom je voor mij kiest.

Ik lever je niet zomaar een brief af. Ik dompel me onder in je organisatie en je projecten en houd rekening met de identiteit van je organisatie, je huisstijl en de doelen die je met je donaties wil bereiken.

Is meedenken niet echt nodig omdat je bijvoorbeeld een vast mailingconcept hebt? Dan concentreer ik me met plezier meteen op het schrijven van een warme brief die je donateurs overtuigt om te geven.

Hoe ga ik te werk voor fondsenwerving?

1. Briefing

Stuur je briefing door en ik ga aan de slag. Heb ik meer informatie of verduidelijking nodig? Dan bel of mail ik je met mijn vragen. 

2. Offerte

Op basis van je briefing krijg je een offerte. Wil je snel zijn? Vraag ze hier al aan.

3. Input verzamelen

Voor ik begin te schrijven, werk ik me in. Ik lees de input die je me bezorgt en zoek online eventueel nog bijkomende input over het project waar je fondsenwervingsbrief over gaat. Al die input verwerk ik. 

4. 1 of meer voorstellen

Daarna teken ik de opbouw van je mailing – van brief over enveloppe tot eventuele leaflet – in 1 of meer voorstellen uit. Zodra die opbouw vastligt, plan ik een videocall met je in. Daarin bespreek ik dat ene of die enkele voorstellen met je. Zodra ik weet welk voorstel je goedkeurt, begin ik te schrijven.

5. Schrijven

Woor voor woord schrijf ik je brief uit. En dan volgt het belangrijkste: schrappen, bijschaven en finetunen. Tot je brief helemaal klopt, van intro over geefvraag tot de achterkant van het overschrijvingsformulier. Daarna stuur ik hem naar je door. 

6. Feedback en correcties

Wil je hier en daar wat aanpassen, verbeteren of toevoegen? Verzamel je feedback in het document en geef me die door. Dan tokkel ik opnieuw op mijn toetsenbord tot hij helemaal naar je zin is. Zodra je tevreden bent, is de opdracht afgerond.  

Het copytarief voor fondsenwerving?

Dat hangt van je mailing af. Alleen een brief kost minder dan een brief en een leaflet of een herinneringsmail. En 1 versie minder dan versies voor al je doelgroepen zoals eenmalige, maandelijkse en grote donateurs. Da’s logisch. Wat je ook vraagt, ik stel je een vast tarief voor.

Dat tarief is bindend. Tenzij je de omvang of het concept van de mailing verandert. Dan pas ik de offerte aan. Zo vermijd je verrassingen. 

Een vaste samenwerking werkt het best voor fondsenwerving

Een copywriter briefen over je organisatie, stijl en identiteit? Een offerte opvragen en nakijken? Een brief nalezen, er feedback op geven en laten aanpassen? Dat kost tijd. Zeker als je altijd een andere copywriter inschakelt.

Kan het beter?

Ja, zeker omdat je als goed doel verschillende direct mailings per jaar verstuurt. Een vaste samenwerking werkt dan ook het best.  Dan:

  • Hoef je mij niet altijd te briefen over je organisatie en donateurs. Na een paar opdrachten ken ik hen en je goede doel als mijn broekzak.
  • Vereenvoudig ik de administratie. Ik verzamel bijvoorbeeld alle opdrachten voor een project in 1 factuur. 
  • Is voor een extra briefversie, een artikel voor je nieuwsbrief en zelfs je brochure over nalaten maar een half woord nodig. Omdat we elkaar kennen, begrijp ik meteen wat je bedoelt.

Neem contact op en ik bekijk samen met jou wat mogelijk is.

> Neem contact op

Wat kan ik doen voor jouw goed doel?

Weet je graag wat ik voor jouw goed doel kan doen? Wil je je donateurs warme, boeiende brieven sturen? Bel me op 0478 44 78 55, stuur me een mail of vul het contactformulier in.