Blog
Copywriting
Je teksten moeten overtuigen
Schrijf je een tekst? Dan moet je ervoor zorgen dat die overtuigt. Waarom? Omdat de lezers van je teksten moeten doen waar je hen om vraagt. Om een abonnement op een krant te nemen bijvoorbeeld. Of om te storten voor het noodfonds ten voordele van de slachtoffers van een allesverwoestende aardbeving.
Robert Cialdini is een Amerikaanse professor psychologie. In 1984 gaf hij het boek ‘Influence. Psychology of Persuasion’ uit. Daarin legt hij 6 manieren uit die gegarandeerd werken om iemand te overtuigen. Sindsdien wordt hij door de communicatie- en marketingsector op handen gedragen. Hij is dan ook een veelgevraagde spreker voor lezingen en voordrachten voor bedrijven en marketingorganisaties.
Maar wat zijn die 6 befaamde overtuigingsmanieren? Een kleine opsomming, mét enkele kleine voorbeeldjes.
Wederkerigheid
Geef je iets? Dan krijg je ook iets terug. Heel eenvoudig. Het voorbeeld bij uitstek: het gratis geschenkje dat je krijgt bij een direct mail. Of dat je krijgt als je een bestelling plaatst. Het wordt nog elke dag gebruikt en werkt gegarandeerd.
Betrokkenheid en consistentie
Je wilt consistent zijn met wat je eerder al gedaan of gezegd hebt. Je vraagt prospects bijvoorbeeld om zich in te schrijven op uw informatieve nieuwsbrief. En een tijdje later vraag je hen om bij je te kopen.
Sociale bewijskracht
Je doet wat anderen ook doen. Het meest bekende voorbeeld is waarschijnlijk de oude slogan van GB: ‘1.000.000 klanten, dat moet je verdienen, elke dag.’ Als 1 miljoen anderen het doen, waarom zou jij het dan niet doen?
Sympathie
Je staat positief tegenover aantrekkelijke mensen, mensen die op je lijken en mensen die je een compliment geven. Waarom denk je bijvoorbeeld dat de meest aantrekkelijke modellen in reclame gebruikt worden? Het werkt ook écht.
Autoriteit
Mensen met een titel, met naam en faam, en ook typische beroepskleding hebben heel wat overtuigingskracht. Denk maar aan de tandarts die in een reclamefilmpje de nieuwste tandpasta aanprijst. Of een bekende Vlaming die het gezicht wordt van een goed doel.
Schaarsheid
Uiteraard. Hoe minder iets beschikbaar is, hoe meer we het willen hebben. Je hebt toch ook al een product willen kopen waarvan maar een beperkte hoeveelheid beschikbaar was? Of dat je maar tot een bepaalde datum kon bestellen? Hieronder valt trouwens ook de regel: hoe duurder, hoe exclusiever. En dus hoe meer gewild.
Lees er maar enkele advertentieteksten of verkoopbrieven op na. Of beluister eens enkele radio- of televisiespots. Je zult verbaasd zijn hoeveel boodschappen je in 1 van deze 6 categorieën kunt plaatsen.
Of waarom de psychologie van het overtuigen ook in copywriting belangrijk is.