Blog
Copywriting
Een scorende webtekst schrijven? Of veel tekst?
Meer en meer webbureaus breiden hun dienstverlening uit met copywriting. “Je hebt geen tekst om je website te vullen? Geen probleem, wij doen dat wel voor je.” Mooi, toch? Je moet zelf niet urenlang zwoegen op een leesbare tekst én niemand zoeken. Je webbouwer gaat voor je op zoek naar een freelance copywriter.
Veel, snel en goedkoop
Maar wel liefst één die zo veel mogelijk tekst aanlevert tegen een minimumtarief. Dat wreekt zich in de kwaliteit van je webteksten. Want meestal komt je ontwerper dan terecht bij onervaren of middelmatige copywriters. Of veelschrijvers voor wie kwantiteit belangrijker is dan kwaliteit. Allemaal kiezen ze voor een hongerloon. De enen uit noodzaak, de anderen om zo veel mogelijk opdrachten binnen te rijven.
Nietszeggend? Of toch doeltreffend?
Waarom webbedrijven dat doen? Voor veel van hen is tekst bijzaak. Vulsel voor de blitse website die ze ontwierpen. Dat je geen offertevragen binnenkrijgt of niet méér verkoopt? “Maar je keurde de tekst toch goed? En je wordt zoals u vroeg toch gevonden in Google?” Wat ze vergeten: je tekst wordt gelezen door mensen als jij en ik. Niet door Google. Want volg je de regels van Google? Dan scoort een nietszeggende tekst met hier en daar het juiste woord even hoog als een tekst die je klanten doet denken “Ja, dat is nu precies wat ik wil.” Bovendien scoort een webtekst van 500 woorden niet beter dan een van 250 woorden, en is hij niet automatisch doeltreffender.
Scoor met inhoud
Het verschil? Een scorende webtekst schrijf je niet op 1, 2, 3. De inhoud moet kloppen. Hij moet origineel zijn en het verhaal van joúw merk, product of dienst vertellen. Niet dat standaardverhaaltje dat je zó in de websites van je concurrenten kunt plakken. Daarbovenop moet je webtekst de lezer ook nog eens volmondig ‘ja’ doen zeggen op je aanbod. Want alleen zo geef je je offertevragen, je klantenaantal en verkoop een boost.
Wil je een website die doel treft? Neem de proef op de som.
PS Er zijn genoeg webbedrijven die wél samenwerken met copywriters die hun sporen verdiend hebben met schrijven voor het web, al dan niet met specialisatie in SEO. De beste manier om die bureaus er uit te halen? Vraag referenties of een proeftekst op. En oordeel zelf of die webcopy je helemaal meetrekt en overtuigt.