Blog
Copywriting
Trekt je advertentie mijn aandacht?
Een advertentie plaatsen in een tijdschrift. Het is niet iets dat je zomaar met een vingerknip beslist. Maak je daar toch het nodige budget voor vrij? Zorg er dan voor dat je advertentie meteen de aandacht trekt.
Hoe je dat doet? Door een goede combinatie van een kop die je boodschap vertelt en een afbeelding die de boodschap in de kop ondersteunt. De tekst (de bodycopy) is bijzaak als het op aandacht trekken aankomt. Pas als je zorgvuldig gekozen kop en afbeelding het oog van de lezer doen stoppen, maakt de tekst van je advertentie kans om gelezen te worden.
Maar voldoen alle advertenties aan deze eenvoudige regel? Ik deed de test, doorbladerde een vrouwentijdschrift en bekeek waarom ik bij de ene advertentie bleef stilstaan en bij de andere niet. Hierbij enkele resultaten.
- Kop: Comfort… De Deco Versie! Afbeelding: stijlvolle witte zitbanken in een modern interieur. Resultaat: niet geslaagd. Dit bedrijf wil me zitbanken verkopen, maar probeert de aandacht te trekken met een totaal nietszeggende boodschap in de kop.
- Kop: Haaruitval? OMNIVIT voedt je haar dag na dag. Afbeelding: het hoofd van een vrouwelijk model met mooie golvende en glanzende hoogblonde haren. Resultaat: geslaagd. Minpuntje: hoeveel lezeressen leggen de link tussen de vorken die als haarspelden dienstdoen en ‘voedt je haar’ uit de kop? Het reclamebureau was hier net iets té creatief met dit doordenkertje.
- Kop: “Is Actimel een yoghurt zoals alle andere?” Afbeelding: geen, alleen een felblauwe achtergrond. Resultaat: geslaagd. De kop trekt de aandacht en wekt nieuwsgierigheid op. Twee pagina’s verder vind ik het vervolg. Kop: “Nee, Actimel is veel meer dan een gewone yoghurt”. Afbeelding: een kleine foto van de expert die Danone aan het woord laat om uit te leggen waarom Actimel nu meer is dan yoghurt. De bodycopy waarin Danone zijn bewering staaft, staat in groot lettertype en trekt bijkomend de aandacht. Beide teksten staan op 2 achtereenvolgende rechterpagina’s. De eerste pagina is een uitstekende teaser voor de pagina met de eigenlijke advertentie.
- Kop: Kom je verwarmen tijdens de koude dagen… Afbeelding: een geopende koelkast waarin je een glimp opvangt van een gezellig, knus interieur. Resultaat: niet geslaagd. Waaraan denk je? Ik in elk geval niet aan de korte, voordelige vakantieverblijven waar reclame voor gemaakt wordt.
- Kop: Appsolutely fabulous! Download gratis de Humo-app voor iPad! Afbeelding: een iPad met foto’s van alle Humo-katernen die je via de Humo-app kan bekijken. Resultaat: geslaagd. Hier kan de verklarende bodycopy bij wijze van spreken weggelaten worden. In de kop staan de woorden gratis, Humo-app en iPad nog eens extra groot en in het vet benadrukt. Een echte winnaar.