Blog
Copywriting
Schrijven zonder fouten: een wereld van verschil
Vorige week zat ik op een druilerige ochtend in mijn wagen. Lekker naar de muziek luisterend. Tot dat ene moment. Dat reclameblok met dat ene radiospotje dat me met afgrijzen naar mijn radio deed kijken.
Normaal gezien luister ik met plezier naar reclamespotjes. Je kunt altijd wat opsteken van teksten van andere copywriters. Dikwijls denk ik “Mmm, goed gevonden.” Maar nu niet. Na het beluisteren van een spotje voor de wagenmerken Alfa Romeo, Fiat en Lancia bekroop mij plaatsvervangende schaamte. “Doe zoals mij, en ga naar …“, hoorde ik de ingehuurde stemacteur plots zeggen.
Doe zoals mij? Neen. Doe zoals ik! De copywriter maakte een veelgemaakte fout tegen het Nederlands. Maar wel een fout die geen enkele copywriter mag maken. Eigenlijk moet je de zin in je gedachten vervolledigen: ‘doe zoals ik doe’. ‘Doe zoals mij doe’ gaat tegen alle regels in.
Oké, wij copywriters schrijven bewust zaken die tegen de regels van het Nederlands ingaan. ‘Aan een prijs’ bijvoorbeeld, om het positiever te doen klinken dan ’tegen een prijs’. Maar ‘doe zoals mij’? Nee, absoluut niet.