Blog

Copywriting

Een scorende webtekst? Nee, liever véél tekst.

20 oktober 2017 door Koen Bruelemans

Meer en meer webbureaus breiden hun dienstverlening uit met copywriting. “U hebt geen tekst om uw website te vullen? Geen probleem, wij doen dat wel voor u.” Mooi, toch? U moet zelf niet urenlang zwoegen op een leesbare tekst én niemand zoeken. Uw webbouwer gaat voor u op zoek naar een freelance copywriter.

Veel, snel en goedkoop
Maar wel liefst één die zo veel mogelijk tekst aanlevert tegen een minimumtarief. Dat wreekt zich in de kwaliteit van uw webteksten. Want meestal komt uw ontwerper dan terecht bij onervaren of middelmatige tot zwakke copywriters. Of veelschrijvers voor wie kwantiteit belangrijker is dan kwaliteit. Allemaal kiezen ze voor een hongerloon. De enen uit noodzaak, de anderen om zo veel mogelijk opdrachten binnen te rijven.

Nietszeggend? Of toch doeltreffend?
Waarom webbedrijven dat doen? Voor veel van hen is tekst bijzaak. Vulsel voor de blitse website die ze ontwierpen. Dat u geen offertevragen binnenkrijgt of niet méér verkoopt? “Maar u keurde de tekst toch goed? En u wordt zoals u vroeg toch gevonden in Google?” Wat ze vergeten: uw tekst wordt gelezen door mensen als u en ik. Niet door Google. Want volg je de regels van Google? Dan scoort een nietszeggende tekst met hier en daar het juiste woord even hoog als een tekst die uw klanten doet denken “Ja, dat is nu precies wat ik wil.” Bovendien scoort een webtekst van 500 woorden niet beter dan een van 250 woorden, en is hij niet automatisch doeltreffender.

Scoor met inhoud
Het verschil? Een scorende webtekst schrijf je niet op 1, 2, 3. De inhoud moet kloppen. Hij moet origineel zijn en het verhaal van úw merk, product of dienst vertellen. Niet dat standaardverhaaltje dat u zó in de websites van uw concurrenten kunt plakken. Daarbovenop moet uw webtekst de lezer ook nog eens volmondig ‘ja’ doen zeggen op uw aanbod. Want alleen zo geeft u uw offertevragen, uw klantenaantal en verkoop een boost.

Wilt ú een website die doel treft? Neem de proef op de som.

PS Er zijn genoeg webbedrijven die wél samenwerken met copywriters die hun sporen verdiend hebben met schrijven voor het web, al dan niet met specialisatie in SEO. De beste manier om die bureaus er uit te halen? Vraag referenties of een proeftekst op. En oordeel zelf of die webcopy u helemaal meetrekt en overtuigt.

 

 

Deel via:

Help mijn website te verbeteren

Vul je nog even 3 korte vragen in voor je vertrekt? Met je antwoorden verbeter ik mijn website om ook jou te geven wat je zoekt.